moldovenisme · Psycho(logical) Life

Un an de trai nocturn – impresii și concluzii

În articolul de astăzi voi povesti despre experiența trăită de mine pe parcusul ultimul an calendaristic, despre schimbările făcute în stilul de viață și voi confrunta datele științifice cu propriile mele opinii. Pentru început, însă, haideți să clarificăm câteva idei.

Ritmul circadian și tiparele consacrate

     Toate procesele biologice și activitățile zilnice se desfășoară conform unui program predeterminat, numit ritm circadian, ce durează circa 24 de ore. Așadar, alternanța somn-stare de trezie, fazele somnului, digestia, capacitatea de concentrare, toleranța la efort sunt dictate de un „ceas biologic interior”. Acesta, alături de ceasul social (școala, serviciul, timpul liber), ne ghidează programul zilnic. Totuși, cele două ceasuri nu se sincronizează în cazul tuturor persoanelor.
La o extremă avem ciocârliile, care sunt matinale, au un tonus bun de la prima oră a dimineții, însă merg la culcare devreme, iar la cealaltă extremă se află bufnițele, care adorm după miezul nopții, se trezesc târziu și sunt mai productive seara. Aceste diferențe în stilul de viață sunt determinate genetic și, în funcție de ce domeniu vă interesează și ce studii citiți, veți afla avantaje și dezavantaje ale ambelor categorii.
De pildă, ciocârliile par a avea o mai bună capacitate de concentrare și memorare, sunt predispuse la a trăi emoții pozitive, însă tind să fie mai puțin creative și să aibă un IQ mai mic.
Bufnițele sunt mai productive, ceva mai inteligente și creative, însă sunt predispuse la a resimți emoții negative, la dependența de substanțe și pot avea trăsături din triada negativă (psihopatie, machiavelism și narcisism).
Ritmul circadian are variante intraindividuale de-a lungul vieții: dacă în copilărie suntem matinali din cauza programului școlar, în adolescență și tinerețe tindem să stăm treji până mai târziu, iar către maturitate și bătrânețe redevenim matinali. Totuși, ceea ce arată cele mai multe articole citite de mine este că dezechilibrele apar atunci când ceasul biologic și cel social sunt desincronizate, ducând la epuizare psihică și fizică. Este important să ne cunoaștem propriul ritm biologic atât în alegerea partenerului de viață astfel încât relația să nu aibă de suferit de pe urma diferențelor, cât și în alegerea jobului. Persoanelor matinale li se potrivește un job de la 9-17, pe când cele nocturne sunt mai productive atunci când lucrează în tura de noapte ori de acasă, unde își pot gestiona singure activitatea.

Experiența mea

Dintotdeauna mi-a fost dificil să mă trezesc dimineața și-mi consumam întreaga energie încercând să-mi țin ochii deschiși la școală, căci adormeam târziu.

Mi-a devenit limpede că sunt păsăre de noapte pe la 12 ani, când a început seria verilor mele nocturne. Rămâneam ore întregi trează uitându-mă la televizor, citind pe ascuns sau scriind mesaje – pentru că astea erau cam toate luxurile de care dispuneam la vremea aia. Am observat că, într-adevăr, sunt mult mai productivă noaptea, cele două  mari proiecte de până acum (draftul romanului și lucrarea de licență) fiind executate doar în timpul nopții. Cu riscul de a părea ceva extraterestru, sesiunile au devenit perioadele mele preferate din facultate, întrucât îmi ofereau libertatea absolută, iar performanța mea a avut numai de câștigat întotdeauna.
De când cu masterul, ale cărui cursuril sunt seara, am avut posibilitatea să-mi fac de cap și iată ce concluzii am tras pe parcursul acestui an (mai 2018-vara 2019):

AVANTAJE

 am dormit cât pentru toți anii anteriori de învățământ; țin să precizez faptul că obișnuiam să merg la culcare în jur de 4 dimineața și dormeam până pe la prânz, așadar numai programul de somn s-a modificat, nu și numărul orelor; înainte dormeam maxim șase ore pe noapte, întrucât adormeam târziu și suna alarma mult prea curând
 am avut parte de mai puține distrageri de ordin social, ceea ce mi-a sporit productivitatea. Când singura fereastră luminată de pe toată strada e a ta, nu prea ai cu ce să pierzi vremea, so you get shit done, fie că e vorba de scris, învățat, editat sau dat cu mătura (asta dacă închizi netul).
am avut mai mult timp pentru mine și activitățile care-mi fac plăcere, funcționând după propriul meu program
 m-am bucurat de câteva spectacole naturale fenomenale, precum apusuri de lună, răsărituri de soare și furtuni memorabile, pe care cei care se odihneau ori care deja plecau la muncă le-au ratat
 nu am mai resimțit stresul și nici oboseala asociate trezirii matinale, nici aversiunea de a ieși din casă la ora la care unele găini încă mai moțăiau;
 m-am putut concentra mai bine asupra activității academice, deși se întâmpla să stau la faculate și după ora 21, întrucât acela era momentul meu maxim de atenție și concentrare

DEZAVANTAJE

✘ am fost în contratimp cu restul lumii, spre disperarea cunoscuților mei, cărora nu le răspundeam cu orele, ori care m-au dat dispărută în câteva rândur. De asemenea, am avut câteva dificultăți cu vecinii, cărora nu le puteam cere să nu mai facă zgomot ziua pentru că eu încă nu-i făcusem norma de dormit.
 bufnițele au ceva dificultăți când e vorba de traiul în comun: adesea aveam chef de ascultat Rammstein în draci, dar era trei dimineața și trebuia să recurg la căști (dar nu întotdeauna)
✘ activitățile sociale sunt oarecum restrânse dacă e vorba de shopping, dar se pot înlocui cu plimbări și sleep overs (mai sunt la modă? eu sunt pentru!), mai ales vara
✘ am resimțit oarece dezorientare temporală, întrucât, pentru mine, ziua anterioară se termina când mă culcam și noua zi începea când mă trezeam pe la amiază; noțiunile de ieri, azi și mâine erau relative
✘ revenirea temporară la un program obișnuit cu prilejul examenelor sau a altor evenimente e ATROCE. Preferam să nu dorm deloc decât să ațipesc două ore până în momentul în care trebuia să ies pe ușă, ceea ce mă făcea să mă dau peste cap într-un mod neplăcut.

cut

Așadar, cu bune și cu rele, aceasta a fost experiența mea ca pasăre de noapte. Dacă nu apar schimbări majore, cred că voi continua acest stil de trai, întrucât e potrivit tendinței mele înnăscute, iar starea mea de sănătate este în parametri. Cheia este moderația și echilibrul: suficient somn și soare, o alimentație potrivită vârstei și, recunosc, ceva mai multă mișcare.

Aceasta a fost povestea mea. Vă las mai jos o serie de link-uri pe care le-am consultat și eu și care sunt un punct de plecare dacă vă interesează subiectul. M-ar bucura să vă aflu impresiile și să vă citesc experiențele matinale sau nocturne în comentarii! Documentare plăcută!

Informații suplimentare

1. Are You a Morning Lark or a Night Owl?
2. Being a ‘night owl’ could kill you, study finds
3. Brain connections that disadvantage night owls
4. Circadian Rhythms
5. Links between Circadian Rhythms and Psychiatric Disease
6. Night Owls and Early Risers Have Different Brain Structures
7. Nine Signs and Personality Traits of Night Owls That are Easy to Spot
8. Up All Night: 7 Little-Known Facts About Night Owls
9. https://ro.wikipedia.org/wiki/Ritm_circadian

 

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.