moldovenisme

Colorând bezna

Acum ceva vreme am citit un articol șmecher de la care nu mi-am mai putut lua mintea; trata tema așa-zisului shadow-self despre care nu vă voi spune decât că e acea parte a personalității noastre pe care tindem s-o ignorăm, s-o tratăm drept malignă, dar care, în unele momente, se manifestă și pare ceva nenatural în contrast cu noi, cei de zi cu zi. Există o asemănare cu veșnica problemă a refulării a lui Freud, dacă stai să te gândești, dar aici nu e vorba doar de pulsiuni, ci de o întreagă latură neexplorată a ta. Dacă v-am făcut curioși, vă las link-ul spre articolul respectiv.

Scopul meu nu este să tratez acest subiect dubios, ci, prin prisma unor evenimente recente, să sugerez niște metode prin care putem cunoaște, sta de vorbă și chiar face pace cu gărgăunii din capul nostru. Ce urmează să scriu e testat, deci în mine trebuie să aruncați cu roșii. (De ce mereu roșii? De ce nu aruncă nimeni cu bomboane?)

Meditația este cheia.

Am auzit/citit ideea asta de atâtea ori, încât am ajuns s-o detest. Ori sunt defectă, ori asta nu e pentru toată lumea, că mie mi-a dat cu eroare de fiecare dată când am încercat să fac ceva cât de cât asemănător cu meditația. Se presupune că ar trebui să te liniștească, să te ajute să te detașezi de lumesc și să privești totul într-o perspectivă cât de cât obiectivă. Cu teoria stau bine, sărumâna.

La mine nu prea merge. Leneșă incurabilă, dar totodată cu o neliniște psihică ușoooor nevrotică, io nu pot, dom’le, să-mi golesc mintea de probleme și nici să stau ca mortu’. Aia e și pace!
Din fericire, fata (adică eu) e deșteaptă și a modificat procedura astfel încât să aibă rezultate. Iată câteva din trucurile la care apelez cu drag:

  • Scriu

Oricât de dubios sună ca la 19 ani să ai jurnal, credeți-mă, mai bine să nu râzi până când n-ajungi pe marginea prăpastiei. Ceea ce consideram eu drept Jurnalul vieții mele s-a umplut și-a intrat în uitare în 2009, cam când a început procesul meu de beznoșire (s-o lăsăm așa). De curând m-am întors la notat, dar într-o manieră diferită: mă concentrez asupra emoțiilor și problemelor care mă frământă mai degrabă decât să scriu că X coleg mi-a umblat în penar (da, frumusețea claselor primare…!).  Pe mine una scrisul de mână m-a ajutat întotdeauna să-mi organizez problemele, prioritățile și ideile.
Avantaj: evit să-mi zboare gândurile la pofta mea nebună de la dulciuri fix în mijlocul dezbaterii unei probleme existențiale; în momentul în care văd c-am început o frază pe hârtie, apăi mă văd nevoită s-o duc până la capăt și s-o leg de restul și tot așa, până mă descarc. Modalitatea asta e statică, de acord, dar pentru mine funcționează – șoricel de bibiliotecă, devoratoare de cafea și amatoare de bănci încălzite de soare.

  • Colorez

Din fericire, mama știe ce fel de copil a crescut, așadar nu s-a uitat cruciș la mine când i-am spus că de Crăciun îmi doresc o carte de colorat pentru adulți (nici nu prea avea cum la telefon…). Probabil termenul de Art Terapie vă sună cunoscut, se organizează tot felul de ședințe și ateliere pentru diverse categorii sociale. Măi, eu nu m-am dus, deci nu mă pot pronunța în privința lor. În schimb, eu șed blând dans mon birou și, timp de o oră o dau pe culori – fără muzică de fundal, fără nimic altceva decât gândurile mele care își fac de cap. Voi aveți idee cât de tare te prinde mâzgâlela atâtor detalii? Asta dacă ai răbdare, desigur.
Avantaj: e o activitate care îți readuce aminte de copilărie, permite un dialog lejer cu tine însuți și nu consumă resurse de niciun fel (exceptând prețul cărții, evident). Din nou, activitate statică, potrivită cu ființa mea meduzoasă.

20160212_140106.jpg
noi colorăm în familie
  • Mă mișc

Asta e potrivită pentru persoanele active, cu (prea) multă energie și dornice să lucreze la condiția lor fizică. Din toate însușirile, niciuna nu mi se potrivește (damn!), DAR am descoperit întâmplător că sportul are un efect plăcut până și asupra mea, ființa cu mai puțină coordonare decât un tăiețel.  De fiecare dată când îmi auzeam prietenii că merg la sală, alergat, aerobic, să bată mingea etc., eu zâmbeam și mai mâncam un biscuite…așa, să nu-mi scadă glecemia.
Percepția mi s-a mai schimbat un piiic, astfel că acum, dacă sunt lăsată în banii mei, dau din mâini și din toate cele și, concentrându-mă fie asupra muzicii, fie asupra comenzilor, uit că mă doare, că nu pot, că … că… și că…
Avantaj: în timpul depunerii efortului fizic, are loc o descărcare de substanțe chimice faine în organism care-ți dau o stare de fericire, ceea ce pentru mine e crucial. De când cică fac D.F.G., mă vezi urcând Colina ca un mort și coborând-o, apoi, cu un rânjet victorios și parcă și cu

kngtwl7kkyqgqnqmm7tq

inima mai ușoară.
Plus că am descoperit că ador să dansez. Nu chestii complicate (coordonare ioc), ci doar așa, pentru a-mi face mie plăcere. N-am să uit niciodată seara de ianuarie în care, în fustă și cu tălpile goale pe mochetă, m-am fâțâit de mi-a sărit tristețea din organism.

 

Cam astea ar fi modalitățile de relaxare și auto-cunoaștere pe care le practic și pe care le recomand in corasonul meu mic și negru. Sigur că se pot face nenumărate activități (bricolaj, grădinărit, pedalat, alergat) și aș fi foarte bucuroasă să aflu care anume vă face cu ochiul și ce efecte a avut!

2 gânduri despre „Colorând bezna

  1. M-a distrat articolul asta. Si mie imi place sa colorez si nu numai carti pt adulti, ci iau pur si simplu caiete de mate si incep sa colorez fiecare patratica in parte cu o culoare diferita. Adevarul e ca nu ma concentrez deloc si ma ”trezesc” ca ma gandesc la tot felul de ”aberatii”. Chiar ajuta mult si simt deconectarea de la realitate, de la galagia din jurul meu.

    Apreciază

    1. Articolul ăsta e de pe vremea când mai păstram o fârâmă de speranță în viitor (a se citi „prostie”) :)) Se vede din stilul în care a fost scris. Hristoase.
      Totuși, și eu m-am trezit recent colorând pentru că am refuzat să fiu adult responsabil și da, e chiar fain. N-ar strica să-mi găsesc mai mult timp pentru activitatea asta.

      Apreciază

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.